Actualment la relació amb les obres d'art és habitual però això no sempre
ha estat així. En primer lloc, cal destacar que les obres d'art són objectes
que ens donen explicacions, és a dir, van molt més enllà del que a simple vista
veiem. Així doncs, què és el que veiem quan mirem una obra d'art? Què vol dir realment mirar una obra d'art?
Mirar és un acte normal i reflexiu del nostre dia a dia. No obstant això,
quan es tracta d'observar una obra d'art això no és suficient. Com espectadors
d'art, hem de detenir la mirada sobre els objectes o detalls de manera diferent
a com ho fem amb la resta de coses del nostre dia a dia. Hem de mirar a través de l'art. I és obvi que no
tothom mirarà i entendrà l'art de la mateixa manera.
Quan mirem una obra d'art, automàticament ens preguntem què veiem i què hem de veure. D'alguna manera ens obliguem
a saber alguna cosa sobre l'època, l'autor, l'estil... Aquesta és el primer
signe de que estem mirant correctament una obra d'art. L'art ens ha de dir
coses. Ha de fer-nos preguntes.
Quan estem davant una obra d'art s'activa en nosaltres, els espectadors, la
curiositat però també se'ns activen els prejudicis i les idees. Per tant, mirar
una obra d'art mai serà un acte neutre i cada espectador emetrà un judici
diferent però igualment respectable.
L'acció de contemplar una obra d'art, com he dit anteriorment, ha anat
canviant al llarg dels anys. Fins fa relativament poc era una acció reservada a
les elits socials però actualment es tracta d'una acció massificada perquè
l'accés a museus i sales d'exposicions, entre altres, està a l'abast de tots
els públics.
L'espectador és un paper fonamental en la vida d'una obra d'art perquè és
el que li atorga el sentit que té més enllà de la seva matèria. Les obres d'art
no són només coses sinó que són obres amb sentit i significació. Algunes, fins
i tot tenen sentit a pesar de la seva destrucció o pèrdua, tant sentit que
poden haver-se perdut fa milers d’anys però encara apareixen en els nostres
llibres.
L'art està estretament relacionat amb el context històric en què es
desenvolupa. Moltes de les representacions artístiques de les que gaudim
actualment són el reflex d'un període concret de la història. No obstant això,
l'art té la capacitat de mostrar-nos el context històric però també el context
cultural, i artístic, per tant podem determinar moltes coses més enllà de la
seva materialitat. De fet, coneixent aquests contextos podem entendre millor
algunes de les representacions artístiques més rellevants de la història.
Aquests contextos però, també estan influenciats per les idees i els
prejudicis. Depenent d'una ideologia o una altra, un espectador pot percebre
una obra d'una manera o altra.
Així doncs, veure una obra d'art mai és només mirar-la sinó que cal
viure-la, pensar-la i experimentar-la. D'aquesta manera podrem descobrir la
seva vida i el seu sentit.
Com ha canviat la manera de mirar les obres d'art? Com les mirem avui?
Actualment vivim en el món del turisme cultural que és, en gran part,
l'impulsor d'aquesta cosificació materialista de les obres. No obstant això,
també és el factor que ha difós l'art per tots els públics renunciant a les
elits que en gaudien fins fa relativament poc. Actualment, tenir una
experiència amb una obra d'art implica certa distància entre l'obra i
l'espectador com a conseqüència de la conversió d'una experiència elitista a
una experiència de multituds i massificació. Cada vegada són més els artistes
que s'han interessat i han treballat la relació entre l'espectador i les obres
d'art (Francesco Jodice o Hans Haacke entre altres) i la veritat és que els
seus treballs són molt interessants.
Així doncs, mirar una obra d’art no implica només el sentit de la vista
sinó que implica la totalitat dels nostres sentits i els nostres coneixements.
D’aquesta manera aconseguirem veure què hi ha més enllà de l’art. Veurem a
través de l’art. I podrem viure’l.
No hay comentarios:
Publicar un comentario